Web 2.0 on nimitys jota käytetään ikäänkuin uudelle tasolle menneestä WWW:stä. Tämä tarkoittaa että internettiin on viime vuosien aikana tullut, ja siihen on pohjautunut monia uusia palveluita jotka ovat muuttaneet ja usein helpottaneet ihmisten monipuolisempaa internetin käyttöä. Internettiin pohjautuvat Skype, Messenger ja vastaavat ovat tuoneet uusia, ja useiden mielestä vanhoja monin tavoin parempia, vaihtoehtoja yhteyden pitoon. Wikipedia ja Facebook ovat taas uudistaneet, helpottaneet ja sitä kautta lisänneet tiedonvälitystä ja verkostoitumista. Open Source systeemi tarjoaa laadukasta ja usein täysin ilmaista softwarea massiivisen, käytännössä usein hyväntekeväisyytenä työtä tekevän, tukiverkoston kera. Onko toisaalta ihme että internet ja siihen pohjautuvat palvelut kehittyvät nopeasti? Internet World Statsin marraskuun 2007 tietojen mukaan jo 1,262,032,697 ihmistä käyttää internettiä.Tämä käyttäjämäärä mielessä pitäen kun mietimme kuinka paljon yhdenkin ihmisen hyvä idea voi netin välityksellä saada tuulta siipiensä alle ei nopea kehitys enää yllätä.

"YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön FAO:n mukaan 800 miljoonaa ihmistä kärsii jatkuvasta nälästä. Noin miljardilla ihmisellä ei ole saatavillaan juomakelpoista vettä ja ilman kunnollista sanitettihuoltoa, eli vailla vessaa ja viemäröintiä, elää noin 2,5 miljardia ihmisistä." Wikipedia - Köyhyys. Maailman köyhyystilanne on järkyttävä. On vaikea ymmärtää miten tämä on mahdollista planeetalla jossa toisaalla asuvien lajitoverien parissa käytetään verorahoista 626.1 miljardia dollaria asevoimiin. Miksi tilanne sitten on tämä? Uskoisin että on suurelta osin kysymys ingroup-outgroup luokittelusta. Se ei tunnu todelliselta kun "joku sielä Afrikassa" kuolee koska ei saa puhdasta vettä. Se ei hetkauta että "jossain köyhässä maassa tapetaan ja riehutaan". He eivät ole me.

Miten tämä liittyy Web 2.0 otsikkoon? Mahdollisesti hyvinkin paljon! En halua hirveästi kehua mitään tiettyä yritystä sillä ei ole lainkaan mahdotonta että yritykset tekevät monesti hyvää vain siinä määrin mitä he ovat laskeneet sen olevan edullista mainontaa. Toisaalta ehkä tulisi ihannoida niitä yrityksiä jotka käyttävät hyviä tekoja välineenä markkinoida itseään, sillä eikö se avunsaajalle ole yhtälailla apua oli auttajan motiivi mikä hyvänsä? Ja eikö se kannustaisi useampiakin yrityksiä samaan? En ole varma kannastani tuohon aiheeseen, mutta olen melko varma siitä että MIT yliopistosta Media Lab laitokselta alkunsa saanut, ja yrityksiä tuekseen kerännyt non-profit projekti One Laptop per Child (OLPC) on projekti joka osaltaan muuttaa maailmaa paremmaksi. Projektin tavoitteena on tarjota lapsille ympäri maailmaa mahdollisuuksia ilmaista itseään, etsiä ja löytää uusia asioita ja oppia. Mikä suunnaton muutos mahtaa ollakaan hypätä vanhoista koulukirjoista internetin maailmaan! OLPC on järjestänyt $100 kannettavan lisäksi myös opetusohjelmaa, jakeluverkostoa ja tuotantolaitoksia ympäri maailmaa, mahdollistaakseen kehitysmaiden lasten pääsyn tähän projektiin. Muunmuassa Uruguay on ostanut 100,000 kappaletta näitä XO-1 kannettavia. -Wikipedia: One Laptop per Child

Mitä tapahtuu kun nälästä ei kärsikään "joku Afrikkalainen", vaan "Abasi, mun Facebook frendi"? Miltä tuntuu kun et enää luekaan vain lehdestä kuinka Sierra Leonessa rikollislordit orjuuttavat ihmisiä timanttikaivoksilla, vaan Izegbe kirjoittaa blogiinsa kuinka hänen veljensä Kamau on kidnapattu? Näkisitkö alkuperältään tuntemattomassa timantissa Izegben kyynelehtivät kasvot? Internetin verkostoitumismahdollisuudet on suunnattomat. Internetissä on ihmiskuntamme suurin toivo sananvapauden edistäjänä ja poliittisen sensuurin murskaajana. Se täytyy saada niiden käsiin joiden ääni tulisi kuulua. Meidän on aika sisäistää universaali ihmisarvo. Web 2.0 saattaa vielä osoittautua ihmiskunnan merkittävimmäksi tavaksi koskaan ymmärtää itseään. "We are one planet" - Carl Sagan